News :: Notícies de la Federació :: El cineclubisme fa balanç i lliura els seus premis

El cineclubisme fa balanç i lliura els seus premis

Dijous 21 Setembre 2017

Els cineclubs de Catalunya van acollir el 2016 més de 86.000 espectadors

La mitjana per sessió, de 65 espectadors, és més del doble la de les sales comercials, amb 26

La fidelitat del públic consolida els cineclubs del país com espais privilegiats per al cinema d’autor, el català i la versió original

La pel·lícula “La propera pell”, el productor i distribuïdor paco Poch i el Cineclub Manresa, Premis José Maria Nunes

ACTE DE LLIURAMENT DELS PREMIS: Dimarts 3 d'octubre a les 18.30h.  Filmoteca de Catalunya | Sala Laya

Barcelona, 23 de setembre 2017 · El cineclubisme català viurà del 3 al 7 d'octubre la seva ‘setmana gran’ amb la “IV Setmana del cineclubisme català” a la Filmoteca de Catalunya. Els cinq llargmetratges seleccionats són representatius de les programacions cineclubistes de Catalunya: tindrem la millor pel·lícula catalana del 2016 segons els cineclubs; ens acostarem a la història del cineclubisme català amb un documental produït pel Cineclub Vic; Romà Gubern ens presentarà "la torre de los siete jorobados", homenatjarem a una figura del cineclubisme internacional com Luce Vigo i  tindrem la pel·lícula guanyadora del Premi Quijote del cineclubisme internacional a Locarno 2016 "Tikkun".

Les projeccions aniran acompanyades en tots els casos, de presentacions a càrrec de representants dels cineclubs, convidats especials i realitzadors.

Premis José Maria Nunes

Aquests premis, creats el 2011,recordenla figura d’un cineasta i escriptor reivindicatiu, transgressor i compromès que va construir tota la seva filmografia al marge de la comercialitat i a contracorrent de modes i convencions. El seu cinema va trobar en els cineclubs el seu lloc natural d’exhibició.

L'acte de lliurament dels premis tindrà lloc el 3 d'octubre a les 18,30h a la Sala laya de la Filmoteca de Catalunya

Enguany el jurat d’aquests guardons ha estat format per Rosa Llinàs, (Cineclub Diòptria de Figueres) com a representant de la Junta de la Federació catalana de cineclubs, Jordina Medalla, en representació del  Cineclub de l'Associació Cultural de Granollers, guanyador del Premi José Maria Nunes  al millor fet cineclubista del 2015 i Neus Ballús, realitzadora de cinema. El jurat ha decidit dos dels tres premis: el Premi José Maria Nunes al millor fet cineclubista 2016, que reconeix la tasca del Cineclub Manresa, per la programació dels actes relacionats amb el seu 60è aniversari, i el Premi José Maria Nunes a la persona o entitat del món del cinema relacionada amb el cineclubisme, atorgat enguany al productor i distribuïdor Paco Poch.

El Premi José Maria Nunes a la millor pel·lícula catalana 2015, escollida directament pels cineclubs, és per La propera pell, de Isa Campos i Isaki lacuesta. Aquest premi està patrocinat per la distribuïdora “A contracorriente”.

Els cineclubs continuen incrementant el nombre d’espectadors

La Federació Catalana de Cineclubs (FCC) treballa perquè el cinema independent, d’autor i de qualitat, en versió original subtitulada, si pot ser en català i de producció catalana, arribi a tot el territori, amb la clara intenció que aquesta tasca representi una opció més d’oci creatiu i que s’arribi a valorar com un bé cultural. Per contribuir a la vertebració cultural cinematogràfica del territori, la xarxa de 51 cineclubs de la FCC està realitzant una tasca imprescindible. L'abast de la FCC inclou Andorra, les Illes Balears i el País Valencià.

Segons les dades del cineclubisme català del 2016, els cineclubs (els 41 que van respondre l'enquesta dels 46 consultats) van realitzar 1.321 sessions, de les quals 394 (30%) van ser en llengua catalana (doblada, versió original o subtitulada); 162 (12%) de producció catalana i 879 (66%) en versió original subtitulada. El percentatge de les sessions en VOS augmenta en 3 punts percentuals, així com la presència de la llengua catalana, 6 punts percentuals més que el 2015.

86.349 espectadors van assistir a les sessions cineclubistes amb una mitjana per sessió de 65 espectadors. Les dades facilitades per l'ICEC respecte les sales comercials a Catalunya el 2016 donen una mitja d'espectadors per sala de 26 espectadors. La Federació Catalana de Cineclubs valora molt positivament aquesta dada, que confirma la fidelitat del seu públic.

Més informació i material gràfic:

ESTUDI DEL CINECLUBISME 2016

PROGRAMACIÓ DE LA 4A SETMANA DEL CINECLUBISME CATALÀ