Notícies :: Notícies de la Federació :: UN PASSEIG PEL CINEMA DE L'ALTERNATIVA

UN PASSEIG PEL CINEMA DE L'ALTERNATIVA

Dimecres 4 Desembre 2013

Del 19 al 24 de novembre va tenir lloc el Festival de cinema independent de Barcelona, L’Alternativa. Vam ser convidats a participar amb una acreditació per a professionals.  Aquesta és la petita crònica.

Secció llargmetratge:

Nawapol Thamrongrattanaritt
Tailàndia, 2012
Vídeo | 68 min | Color | Tailandès | VOSC,VOSI

36 planos seqüència per a una senzilla història d’amor. Una reflexió sobre la memòria quan aquesta està digitalitzada i els problemes de l’accés al record quan aquest està arxivat en bits. Una foto d’un amor del passat ressorgirà després d’un llarg procés de recuperació mental i tecnològic. Gran treball d’enquadrament i de fotografia, va guanyar el premi al millor guió.

A Batalha de Tabatô (La batalla de Tabatô)
João Viana
Portugal / Guinea-Bissau, 2013
Vídeo | 83 min | BN/Color | Portuguès | VOSE

Aquest film rodat a Guinea Bissau tracta d’una forma molt especial l’angoixa postcolonial i la violència. A través de la música hi ha un intent de redempció. Malgrat el plantejament trencador, no va quedar entre les meves favorites.

Bellas mariposas (Belles papallones)
Salvatore Mereu
Itàlia, 2012
Vídeo | 102 min | Color | Italià | VOSC,VOSI

Encantadora sorpresa aquest film italià rodar a Cerdenya. Un dia a la vida d’una adolescent en un entorn desestructural, peró vivit amb la innocència dels justos. Només un punt de vista optimista permet transformar aquest cru retrat d’uns personatges al límit d’ells mateixos en una història plena de llum i esperança. La part final em recordava a Fellini amb una pitonisa que crea un moment de catarsi salvador. Em va encantar el tractament fotogràfic d’una lluminosa i colorida Cagliari.

Das merkwürdige Kätzchen (L'estrany gatet)
Ramon Zürcher
Alemanya, 2013
Vídeo | 72 min | Color | Alemany | VOSE

Formidable sorpresa aquest film alemany fruit d’un curs de cinema on el profe era ni més ni menys que Bela Tarr. El realitzador hungarés va arribar amb les obres de Kafka sota el braç demanant als alumnes un exercici d’adaptació. El film de Ramon Zürcher adapta d’una forma molt lliure “La metamorfosi”. Excepcional retrat d’una familia que comparteix un reduit espai i que malgrat la proximitat resten molt lluny els uns dels altres. Els diàlegs són plantejats com a monòlegs. No hi ha interacció. Amb una treballadíssima banda de so en off, els sorolls de la cuina, del menjador, es converteixen en una cacofonia que construiex una atmosfera sofocant, molt adient a la història que relata. Només un gat i un gos seran capaços de relacionar-se a través dels sentits. Va guanyar el premi al millor llargmetratge.

It's Such a Beautiful Day (És un dia tan bonic)
Don Hertzfeldt
Estats Units, 2012
Vídeo | 62 min | Color | Anglès | VOSC

Animació molt suggerent sobre un heroi ben torbat i afectat per crisis constants existencials. L’animació construeix un univers molt íntim i personal amb resonàncies cosmològiques. Des del detall més quotidià com deixar les claus sobre el moble a l’entrar a casa fins a l’angoixa davant la mort.

Leviathan (Leviatan)
Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel
Estats Units / França / Regne Unit, 2012
Vídeo | 87 min | Color | Sense diàlegs

Arribava precedida de premis i comentaris positius. Jo ja l’havia vista abans i em sembla una de les pelis més impactants dels últims temps. En un vaixell pesquer en alta mar la càmera retrata des d’uns punts de vista inèdits la vida en alta mar. L’absència d’un punt de vista humà atorga al film una visió pràcticament divina. En el film, el Leviathan, monstre del llibre de Job, és una metàfora no només del mar sinó també de la presència depredadora de l’home. Mai un cap de peix en una capsa de fusta s’havia convertit en una imatge icònica de la mort i de la relació de l’home amb el mar. Imprescindible. Film de percepcions sensorials. Epidèrmic.

Fora de concurs vaig veure la primera peli de Fassbinder “El amor es más frio que la muerte”. Sense comentaris. Fantàstica. Em feia pensar al primer Jarmush. En la secció panorama la molt interessant “La tierra quieta” de Rubén Margalló (exercici d’estil des del silenci de la paraula i la veu de la imatge) i “Souvenir” de Gerardo Carreras, interessant treball de recuperació de la memòria através d’unes velles pelis de super 8.

Gran collita de pelis, la vida en off del festival, cares conegudes i amigues, participació en una taula sobre “resistència de sales alternatives” i la pantalla hall sempre sorprenent. A veure què ens depara L’Alternativa 2014.

Julio Lamaña

Més sobre...: alternativa