Notícies :: Notícies dels cineclubs :: COL•LECCIÓ DE DOCUMENTALS DEL CINE CLUB DE L’ASSOCIACIÓ D’ENGINYERS

COL•LECCIÓ DE DOCUMENTALS DEL CINE CLUB DE L’ASSOCIACIÓ D’ENGINYERS

Dimarts 11 Desembre 2012

Des del 1980 fins al 2010 el Cineclub de l’Associació d’Enginyers de Barcelona va rodar 25 documentals que recollien els testimonis de personatges de la cultura catalana, alguns d’ells amb una forta relació amb el cinema i el món de la imatge. A hores d’ara, aquesta col·lecció documental és un formidable retrat de la cultura catalana: pintura, música, cinema, teatre, crítica,…. i dels seus protagonistes.

Molt amablement, els “culpables” d’aquesta col·lecció, en Martí Rom i en Juan Manuel Garcia Ferrer han dipositat a la federació aquests documentals per tal estiguin a l’abast dels cineclubs i d’altres entitats sense ànim de lucre. Poden ser un complement fantàstic a la vostra programació. L’oportunitat de retre un homenatge, de recordar una figura de la nostra cultura, muntar un cicle amb convidats…. I ens ho cedeixen de franc! Només haureu de respectar els crédits de l’Associació d’Enginyers en les vostres comunicacions.

Especialment significatiu en tant que persones de cinema i d’imatge volem significar els volums dedicats a: Francesc Català-Roca, Llorenç Soler, Miquel Porter, Joaquim Jordà, Antoni Padrós o Julieta Serrano.

Per més informació complementària contacteu amb nosaltres

Us deixem un text introductori d’en Juan Manuel Garcia i la llista de documentals:

Un dia, mentre estàvem rodant amb el nostre personatge de l’any pels carrerons de prop del Mercat de Santa Caterina de Barcelona, sentenciats per una reforma urbanística, se’ns va acostar, indignat, un veí:

·         Ah! Ara sí! La televisió no ha vingut mai de la vida per aquí, i ara que ha sentit dir que tot això desapareixerà, venen vostès. Doncs miri: Ja han fet tard! Era abans que ho haurien d’haver fet!

No: No érem la televisió, ni estàvem rodant allà, com creiem que fan molts reportatges televisius, per oportunisme. Érem dos enginyers rodant unes escenes d’un dels documentals que des de 1980, i a un ritme d’un anual, complementava molts mesos de treball amb un personatge del nostre entorn, d’aquells que, als diaris, surten a les pàgines de “Cultura i espectacles”. I no crèiem ser oportunistes, perquè el nostre personatge, en les llarguíssimes hores i hores de l’entrevista que anava a constituir el nucli del llibre previ, base del documental, ens havia parlat varius cops del Pou de la Figuereta i els altres carrers que l’envoltaven...

Va ser en Joaquim Romaguera qui, coneixent el nostre treball previ al cineclub de l’Escola d’Enginyers durant els anys 70, ens va passar el relleu del Cineclub de l’Associació d’Enginyers (1982). En aquell moment, en el que la Filmoteca havia reprès amb normalitat les seves sessions, i els “cinemes d’art i assaig” ja podien projectar tot el que volguessin, vam considerar, però, que un cineclub al centre de Barcelona que es limités a fer projeccions no tenia gaire sentit. Vam arreplegar el pressupost de tot l’any, i vam pensar en fer una única sessió al desembre, per presentar un llibre i documental elaborat al llarg de l’any sobre algú que ens interessés i que aleshores dèiem –certs anys després vam minorar l’exigència- que tingués una relació, encara que subterrània, amb el cinema.

Hem sigut, en aquest aspecte, uns privilegiats. Hem pogut conèixer de primera mà, fent-lis parlar del seu treball i de la seva vida, a un munt de cineastes, fotògrafs, músics, gent de teatre, o gent de cultura ‘tout court’. I, de pas, hem sabut dels seus familiars i coneguts (una època dèiem que els nostres personatges, principalment, ens havien descobert als seus –interessantíssims- pares) i de les seves geografies. Ara, quan ens recorrem la ciutat, o inclús Catalunya, coneixem molt més dels llocs pels que passem, perquè, de fet, estem anant de l’espai d’un a l’espai d’un altre personatge, dins d’una cartografia que es va omplint de signes, formant ja un espès canemàs.

Vint-i-vuit monografies (del 1982 al 2010) aportant informacions noves dels personatges als que estaven dedicades i uns documentals amb visible acabat professional, sempre amb la intensitat que permet tenir de base l’elaboració de tot un llibre, creiem que són un corpus bastant inusual a casa nostra.

Ara, aturat el projecte per causa de les dificultats pressupostàries que arrossega, entre altres molt més penoses coses, la crisi, sí que veiem que podem fer tard...

J. M. Garcia Ferrer / Martí Rom

COL·LECCIÓ DE DOCUMENTALS DEL CINE CLUB DE L’ASSOCIACIÓ D’ENGINYERS

(1982) Carles Santos

Doc: Finestra Santos (11 minuts)

(1985) Albert Vidal

Llibre: Albert Vidal (1968-1985)

Doc: Conferència sobre el reciclatge dels residus urbans (18 minuts).

(1987) Els Rocamora

Llibre: Els Rocamora

Doc: Trayler Rocamora (12 minuts)

(1988) Raúl Ruiz

Doc: Raúl Ruiz (15 minuts)

(1989) Francesc Català Roca

Llibre: Català –Roca

Doc: Francesc Català- Roca: apunts (14 minuts)

(1990) Cesc Gelabert

Doc: Cesc Gelabert: Solos (15 minuts)

(1991) Joan Perucho

Doc: Vers (semblança) Joan Perucho (27 minuts)

(1992) Montse Amenós i Isidre Prunés

Doc: Isidre Prunés i Montse Amenós, escenografies a l’engròs (20 minuts).

1993) Josep Palau i Fabre

Doc: Josep Palau i Fabre (20 minuts)

(1994) Leopoldo Pomés

Doc: Leopoldo Pomés: mirar, mirar, mirar (27 minuts).

(1995) Joan de Sagarra

Doc: Joan de Sagarra (22 minuts)

(1996) Llorenç Soler

Doc: Llorenç Soler: dues o tres coses que...(21 minuts).

(1997) Joan Guinjoan

Doc: Joan Guinjoan (27 minuts)

(1998) Ricard Salvat

Doc: Ricard Salvat (28 minuts)