News :: Notícies de la Federació :: INFORME DE LA "MATINAL SOBRE FINANÇAMENT" DE LA 7A JORNADA DEL CINECLUBISME CATALÀ

Divendres 5 Octubre 2012

Els assistents a la matinal sobre finançament: Els cineclubs assistents i els seus representants a la jornada van ser els següents:

Cineclub 8 ½ de Cassà de la Selva (Josep Ferrer); Cineclub Adler de Lloret de Mar (Joan Moret); Cineclub dels amics del cinema de la capital del cava de Sant Sadurní d’Anoia (Rafael Jariod i Carme Corrales); Cineclub amics del cinema de la Vall de Ribes de Ribes de Freser (Joaquim Roqué i Enric Ruiz); Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers (Jordina Medalla, Ricard Caussa i Lambert Botey); Cineclub de l’associació d’Enginyers de Barcelona (Juan Manuel García); Cineclub Barcelona Espai de Cinema (Olga Iglesias, Lourdes Feixa i Julio Lamaña); Cineclub Bigues i Riells (Joan Salvany i Rosa Ventura); Cineclub Diòptria de Figueres (Rosa Llinàs i Carles Font); Cineclub El Casal – La mirada del cinema de Mollet del Vallès (Miquel Coll i Enric Pérez); Cineclub Igualada (Ricard Fuster i Toni Cuadras); Cineclub Imatges de Santa Coloma de Gramanet (Ginés Fernández (Soci d’honor de la FCC), Beatriz Patraca i Pedro Marín); Cineclub La Garriga (Tariq Porter); Cineclub La Seu d’Urgell (Jesus Galindo i David Canut);  Cineclub Manresa (Enric Roca); Cineclub Olot (Josep Costa); Cineclub del Cercle Artístic de Barcelona (Vicenç Escrivà); Cineclub Sabadell (Maria Jesus Conejo,Toni Carné, Gloria Soler i Raquel Sánchez); Cineclub Sala1 de Vilanova i la Geltrú (Eloy Escudero i Annais Ayala); Cineclub Vic (Quim Crusellas, Gloria Bernet, Àlex Crusellas Xevi Domínguez); Cineclub Vilafranca (Josep Maria Escofet, Pablo Sancho i Lidia Oñate); Cineclub Vilassar de Dalt (Francesc Celma i Anna Fernández); Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès (Jordi Mena i Àlex);

Tots reunits varem discutir sobre possibles fonts de finançament. Aquest és el resum dels fets:

INFORME

El Cineclub dels amics del cinema de la capital del cava de Sant Sadurní d’Anoia va ser aquest any el nostre amfitrió, oferint-nos un espai idoni com va ser el Local d’entitats de Sant Sadurní. Després d’un esmorzar proposat pel cineclub i de les presentacions oficials a càrrec del Regidor d’Acció Social, Sanitat i Consum; Francesc Saez i de la presidenta de la FCC, na Rosa Llinàs, ens vam disposar a començar la matinal de treball.

TAULA DE TREBALL: FINANÇAMENT. Recerca de finançament alternatiu, subvencions, compartir les experiències dels altres cineclubs…

Després d’un període de recollir temes per tractar durant el matí, l’ordre del dia quedà plantejada així:

PLATAFORMA D’IDEES PER SER TRACTADES EN LA MATINAL DE FINANÇAMENT

1. Teaming. Microdonacions. Crowfounding…
2. IVA. Donat l’augment. És interessant declarar l’IVA?
3. Subvencions ICEC i altres. Presentar-se i perdre el respecte a la paperassa.
4. Programacions col•lectives per abaratir costos
5. Serveis comuns per abaratir costos: administració, impostos…
6. Patrocinis privats: Petits botiguers, associacions de comerciants, restauració, etc.
7. Patrocinar activitats concretes: Per exemple. Una pel•lícula pot servir per tal una empresa convidi els seus clients. L’empresa paga la peli i els seus clients entren gratis.
8. Organitzar un esdeveniment important anual (com les convencions dels partits nord-americans): cinema-concert amb l’objectiu de recaptar fons per a l’entitat. Un preu més elevat i que la gent sigui conscient que col•labora especialment per a l’entitat.
9. Transport de pelis. Un acord dels cineclubs amb una mateixa empresa?

1.- TEAMING. MICRODONACIONS. CROWFOUNDING...

Fa uns mesos, la FCC va adreçar un correu electrònic presentant la iniciativa del Teaming (www.teaming.net ). Es tracta de micromecenatges d’un euro al mes per part de particulars que donen suport a projectes concrets. En Julio Lamaña, per part de la FCC explica la iniciativa i convida als cineclubs a participar. S’obre un debat on diferents participants parlen d’activitats de Crowfounding i similars. S’apunta la possibilitat que la FCC presenti una proposta conjunta per a tots els cineclubs. Això no impedeix que altres cineclubs presentin el seu projecte particular. Es concreta que la FCC tornarà a enviar la informació i esperarà als cineclubs que estiguin interessats per ajudar-los a muntar el seu projecte Teaming. L’any vinent podríem fer una valoració de com ha anat l’experiència.

2.-  IVA. DONAT L’AUGMENT. ÉS INTERESSANT DECLARAR L’IVA?

L’Olga Iglesias, per part de la FCC comenta que, donat l’augment de l’IVA, seria interessant per aquells cineclubs que potser no declarin l’IVA, que ho facin. Per fer-ho, i si hi ha varis cineclubs interessats, podríem mirar des de la FCC preus per contractar alguna persona que fes la declaració de l’IVA pels cineclubs interessats. S’enceta una discussió on alguns cineclubs comenten que estan exempts i altres pregunten quines són els conceptes pels quals es poden desgravar l’IVA (Factures de programació, quotes de socis,...) L’Olga contactarà amb la gestoria de la FCC per informar-se exactament de com els cineclubs podrien fer la declaració de l’IVA.

3.- SUBVENCIONS ICEC I ALTRES. PRESENTAR-SE I PERDRE EL RESPECTE A LA PAPERASSA.

En Julio Lamaña, per part de la FCC, comenta que són pocs els cineclubs que opten a les subvencions que proposa l’ICEC. Uns quants cineclubs que s’han presentat han aconseguit la subvenció. Alguns cineclubs presents comenten la dificultat que els provoca la paperassa. En Julio comenta que la FCC els pot ajudar a tramitar la convocatòria. L’Olga comenta que els criteris de l’ICEC per atorgar les subvencions beneficien als cineclubs ja que tenen programació continuada al llarg de l’any i generen activitats (cinema català, europeu, cicles...) que ben bé poden ser recollides per les subvencions. En Quim Crusellas del Cineclub Vic proposa que la FCC presenti a la subvenció el projecte “Per estrenar”.

4.- PROGRAMACIONS COL•LECTIVES PER ABARATIR COSTOS

L’Olga Iglesias, per part de la FCC comenta que en moments de crisi i falta de finançament, totes les col•laboracions que es puguin fer ens beneficien econòmicament. Es posa l’exemple del projecte de la FCC “La pel•lícula dels cineclubs” que pot significar per a les còpies en 35mm un estalvi que pot anar dels 60 als 70€ per còpia. En Carles Font, del cineclub Diòptria comenta que de vegades es fa difícil agafar-la ja que això els impedeix programar altres pel•lícules que també volen projectar. Que hi ha molts títols per les setmanes que ells programen. L’Olga demana incrementar el feedback entre la FCC i els cineclubs per tal aquests comuniquin quines pelis podrien ser susceptibles de ser “pel•lícula dels cineclubs”.
En Toni Carné, del cineclub Sabadell, demana si no es podria fer alguna cosa semblant amb “La pel•lícula dels cineclubs” però amb clàssics i que es podria parlar amb Classic Films, la distribuïdora de clàssics. L’Olga comenta que el nombre de cineclubs que programen habitualment clàssics es baix i que així es fa difícil negociar preus. Però comenta que trucarà a la distribuïdora i informarà als cineclubs.
El Juan Manuel García del cineclub de l’Associació Enginyers de Barcelona comenta que potser seria bona idea, per aconseguir clàssics, posar-se en contacte amb institucions com el Goethe Institut, l’Institut Italià o l’Institut francès i veure si tenen un fons per difusió cultural. S’acorda que la FCC faci els contactes.

5.- SERVEIS COMUNS PER ABARATIR COSTOS: ADMINISTRACIÓ, IMPOSTOS…

Derivat d’algunes coses que ja s’han parlat abans, es comenta la possibilitat en pensar en contractar conjuntament alguns serveis per facilitar la tasca i estalviar diners. Ja s’havia parlat abans d’una possible contractació d’alguna persona per temes administratius i IVA. Ara es comenta la possibilitat de contractacions comunes amb temes com Cinema a la fresca... Es comparteixen experiències de resultats i preus en aquest últim punt... La FCC demanarà un pressupost indicatiu per un nombre hipotètic de passis i ho comunicarà.

En Jordi Mena, del cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès obre un parèntesi per explicar algunes experiències encaminades a portar més públic. S’obre un punt que no estava previst a l’ordre del dia però que a tothom li sembla correcte. Explica que ells apliquen un 2x1 en períodes concrets i que han tingut bons resultats. També que per treballar la fidelització ofereixen carnets de 4 sessions. A més públic, més fidelització, comenta. En Toni Carné, del cineclub Sabadell comenta que ells tenen un pack 10 per tota la temporada. Comenta que la seva col•laboració amb l’Aliança Francesa és molt bona ja que comparteixen amb ells el 50% de les sessions. També ho fan amb l’Unió excursionista de Sabadell i les Joventuts musicals. Això ajuda a equilibrar pressupostos. També comenta que donar-li valors afegits a les projeccions aporta més públic i doncs més ingressos. En Josep Maria Escofet del cineclub Vilafranca comenta que la seva primera sessió, en protesta per l’augment de l’IVA van fer la sessió on la gent feia una aportació voluntària. Tot i així, la mitja que la gent va aportar va ser de 7€, molt per sobre del preu habitual. En Toni Cuadras, del cineclub Igualada comenta que seria bo tenir un banc de dades d’activitats com les que s’estan comentant per poder adaptar-les a les necessitats de cada cineclub. En Quim Crusellas comenta que ells treballen en esdeveniments de la ciutat com el “Mercat del ram” o “Música viva”. Així poden accedir a pressupostos. En Toni Cuadras, explica que ells estan en contacte amb un projecte de Banca ètica i que encara no tenen prou informació per compartir-la. Però que llença la idea a la consideració de la resta dels cineclubs.

6.- PATROCINIS PRIVATS: PETITS BOTIGUERS, ASSOCIACIONS DE COMERCIANTS, RESTAURACIÓ, ETC.

L’accés a petites donacions per part de botiguers podria ser una font d’ingressos. S’escolten algunes experiències en aquest sentit. En Joan Moret del cineclub Adler de Lloret de mar explica que les donacions de petits botiguers són importants. En Toni Carné del cineclub Sabadell explica que ells ho van intentar i no se’n van sortit. Algú comenta que potser l’important és més l’accés al petit botiguer, més sensibilitzat per l’acció cultural local que a mitjanes o grans empreses que no veuen l’interés de participar amb un cineclub. En Rafael Jariod proposa una visita a les diferents Unions de botiguers de cada població per encetar polítiques d’acció comunes que puguin beneficiar a totes parts.

7.- TRANSPORT DE PELIS. UN ACORD DELS CINECLUBS AMB UNA MATEIXA EMPRESA?

S’avança aquest punt de l’ordre del dia donat que el temps s’està acabant. Es reprèn el tema de compartir despeses per activitats en comú. La FCC trucarà a algunes empreses de transport per demanar pressupost. La idea és reunir varis cineclubs que treballin per a la mateixa empresa de transport. En Toni Cuadras comenta que ells tenen una pantalla portàtil que podrien llogar per “Cinema a la fresca”