Notícies :: Notícies de la Federació :: Crònica de la XIV Trobada de cineclubs dels Països Catalans de Reus

Crònica de la XIV Trobada de cineclubs dels Països Catalans de Reus

Divendres 15 Novembre 2019

CRÒNICA DE LES XIV JORNADES DEL CINECLUBISME CATALÀ
Reus, 9 de novembre de 2019

Cineclubs participants de les jornades:

Cineclub Amics del cinema de la capital del cava de Sant Sadurní d'Anoia: Rafael Jairod; Cineclub Vic: Sergi Calle, Montse Comerma i Quim Crusellas; Cineclub Bigues i Riells: Lola Paris; Cineclub La Garriga: Carme Amador, Patricia Astorga, Roser Folguera, Martí Porter, Glòria Rocabayera; Cineclub Barcelona Espai de Cinema: Cristina Santacreu; Cineclub Adler de Lloret de Mar: Joan Moret; Cineclub Sabadell: Rosa Ribell; Cineclub Altafulla Link: José Manuel Ruiz, Guillermo Alonso i Marta Ventosa; Cineclub Associació Col·lectiu Hybris d'Olot: Jordi Ardid; Cineclub Cercle Artístic de Barcelona: Jordi Artigas; Cineclub Cinema el Diable de Martorell: Anna Lati i Noel Puigdollers; Cineclub de l'Associació d'Enginyers de Barcelona: Juan Manuel García Ferrer; Cineclub El Casal La Mirada del Cinema de Mollet: Miquel Coll i Enric Pérez; Cineclub La Seu d'Urgell: David Canut; Cineclub Pessic de Dénia: Paco Ximenes; Cineclub del Centre de Lectura de Reus: Jom Pàmies, Josep Maria Balanyà, Marcel Banús, Xavier Robert, Lluis Miquel Pérez i Venanci Bonet; Cineclub Valls: José Luis Vicente i acompanyant; Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola: Jordi Mena, Joan Angelet, Mariví Martínez i acompanyant; Cineclub Vilafranca: Manel Balaguer.

Membres de la junta, treballadors i altres participants a les jornades

President FCC (La Garriga): Tariq Porter; Membre de la Junta (Vicepresident) /Club Cinema Castellar:  Àlex Portolés; Membre de la junta (Secretària) /Cineclub Barcelona espai de cinema: Emma Fernández; Membre de la junta (Tresorer) /Cineclub Olot: Jep Costa;  Soci d'Honor: Ginés Fernández; Membre de la Junta (Vocal) /AC Granollers: Jordina Medalla; Membre de la Junta (Vocal) /Cineclub Bigues i Riells: Juan Manuel Illán; Membre de la Junta (vocal) /Cineclub La Seu d'Urgell: Jesús Galindo; Membre de la Junta (vocal) /Cineclub Sabadell: Pep Suñé, Treballadora FCC/Cineclub Barcelona espai de cinema: Olga Iglesias; Treballador FCC: Pablo Sancho. Tallerista FCC: Artur Díaz.

En total van participar 22 cineclubs i 50 persones.

Les XIV Jornades del Cineclubisme Català van tenir lloc el 9 de novembre de 2019 a la ciutat de Reus. La capital de la comarca del Baix Camp es troba en aquest any de celebració, doncs el Cineclub que acull el Centre de Lectura, un dels primers ateneus fundats a Catalunya nascut l'any 1859, ha arribat als seus 50 anys d'existència. Per primera vegada, una ciutat de la província de Tarragona acull la trobada anual de cineclubistes catalans.

ESPAI: Centre de Lectura de Reus
Benvinguda als cineclubistes + esmorzar

A partir de les 10 comencen a arribar els cineclubistes des d'arreu de Catalunya i també del País Valencià, reben la carpeta amb tota la informació necessària per a l'Assemblea i, gentilesa de l'Ajuntament de Reus, una bossa amb prospectes, entre d'altres obsequis, dues petites ampolles de vermut de Reus, una de blanc i una de negre. Un cop tenim les mans plenes, toca omplir l'estómac amb un esmorzar al bar del Centre de Lectura gentilesa del cineclub amfitrió.

Assemblea

És el moment de l'Assemblea, però abans, la Fina Masdéu, secretaria general del Centre de Lectura, i Daniel Recasens, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Reus, ens donen la benvinguda, recordant tots dos alguns dels films visionats i els moments viscuts al Centre de Lectura que van formar part de la seva educació cinematogràfica.

Gran part del matí el dediquem a l'Assemblea, un moment on es valora la trajectòria de la Federació durant el 2018 i s'expliquen els projectes desenvolupats en 2019. Es van aprovar els comptes de 2018 i el pressupost de 2019 sense entrebancs.

Un dels punts més rellevants de l'Assemblea va ser la renovació de junta. Tariq Porter, del Cineclub La Garriga, inicia el seu segon mandat amb el mateix equip i dues incorporacions més: la Mireia Iniesta del Cineclub 39 escalons de Manacor i l'Anna Lati del Cineclub Cinema del Diable de Martorell. Amb aquestes dues incorporacions s'equilibra la paritat a la junta de la Federació.

En quant a les altes i les baixes, s'informa que en 2019 han causat baixa de la Federació el Cineclub Foto-film de Calella (temporalment mentre la seva seu es troba en rehabilitació) i el Cineclub HAL 2001 de Molins de Rei i el Cineclub Emmetcinats d'Abrera (2019) perquè han suspès la seva activitat.

Pel que fa a les altes, l'any 2018 es van incorporar a la Federació el Cineclub El Coro de Sentmenat i el Cineclub Ateneu Torrellenc de Torrelles de Llobregat. En tots dos casos, la seva incorporació a la FCC va ser aprovada ja en l'anterior assemblea. En 2019 han estat el Cineclub Teatre de Sarrià (Barcelona) i l'Associació Col·lectiu Hybris d'Olot els que s'han sumat a la llista que confirmen ja els 53 cineclubs federats. Finalment es va informar que de cara l'1 de gener de 2020 dos cineclubs han demanat el seu ingrés a l'entitat.

En acabar l'Assemblea i després d'un breu descans i refrigeri, Olga Iglesias i Emma Fernández, ara com a representant de la Filmoteca de Catalunya, van fer una valoració del primer any de funcionament del projecte FilmoXarxa, explicant en quin punt es troba el projecte a data de l'Assemblea. En la FilmoXarxa s'hi troben adherits 21 cineclubs actualment, però l'objectiu ideal és arribar a l'objectiu de 30 planejat inicialment. Fins al 9 de novembre s'havien programat 80 sessions. Per part de la Filmoteca com de la FCC la valoració del primer any de funcionament és molt positiva.

Dinar de germanor + lliurament distinció al Soci d'Honor

Un any més el dinar de germanor cineclubista va ser un moment d'esplai i debat informal, on es parla de cinema, experiències, anècdotes i programacions. També és un moment per departir conversa amb nous cineclubistes que trepitgen per primera vegada una assemblea i, sobre tot, és el moment de reconèixer com a Soci d'Honor a una figura il·lustre i emblemàtica del cineclub amfitrió, en aquest cas del Cineclub del Centre de Lectura de Reus: Venanci Bonet.

El lliurament del diploma que reconeix a en Venanci com a soci d'honor va a anar a càrrec de Ginés Fernández, representant dels socis d'honor a la Junta de la Federació. Prèviament, Lluís Miquel Pérez, president del Centre de Lectura de Reus i ex-alcalde de la localitat, va pronunciar unes paraules d'homenatge cap al Venanci:

"Benvolgut amic Venanci. I en primer lloc, benvinguts al cineclub del Centre de Lectura. Per nosaltres, per l'entitat, és un veritablement reconeixement que vulgueu fer la vostra assemblea anyal aquí, a Reus, amb la avinentesa del nostre cineclub. El cineclub és un recurs cultural imprescindible pel panorama cultural de Reus. Diferents generacions hem après el compromís cívic, i també polític (tot i que avui és dia de reflexió i no es pot dir massa això) precisament anant al cineclub, gràcies a les pel·lícules, totes elles compromeses, de directors que no sovintejaven els circuits comercials però que alimentaven aquest compromís. Tota obra cultural es tira endavant gràcies a institucions però sobre tot gràcies a persones, persones que esdevenen imprescindibles. El seu compromís, la manera de treballar, el sacrifici, signifiquen que sense elles difícilment es podria haver obtingut tot un resultat altament positiu com es el que ara tenim avui en dia al cineclub. Altres potser ho haurien fet d'una altra manera, però aquí veig gent com el Marcel o el Jom, que actualment es trenquen les banyes per fer que aquest any del 50è aniversari sigui el més esclatant i el més ple de continguts possible. I també, al costat de tots ells, no ara, si no gairebé 50 anys abans, ens troben amb el Venanci.

El Venanci Bonet es una persona que té una virtut, que es que es estimada per tothom. Al Centre de Lectura tothom l'aprecia, al món del cinema tothom l'estima, es una persona molt humil, però que fa una feina, com he dit, imprescindible. Paset a paset, però constant i permanent. Per tant, per mi també Venanci es una satisfacció, i com a president del Centre de Lectura, un orgull que la FCC et vulgui distingir com a soci d'honor, cosa que coincidirà amb aquest 50 aniversari i també amb el teu nomenament com a soci d'honor del Centre de Lectura, així que seràs soci d'honor per partida doble.

Per tant, una persona imprescindible pel cineclub, pel panorama cultural de la ciutat, un amic i una persona estimada per tothom."

Com a obsequis, va rebre un diploma que l'acredita com a soci d'honor, el llibre de la col·lecció Nosferatu 'Agnes Varda. Espigadora de realidad y de ensueños', escrit per Imma Merino, i el Pack DVD de 'Vida en sombras', de Llorenç Llobet Gràcia, que s'acompanya de 22 curts del director.

Tarda amb Segundo de Chomón i taller d'efectes especials

De entre totes les feines que es gestionen des de la oficina de la Federació, hi han algunes que queden amagades als ulls del cineclubs. Per tal d'abocar una mica de llum en aquestes tasques, els cineclubistes van assistir a un tastet d'uns dels tallers estrelles del nostre catàleg. La formació de públics és un dels valors fonamentals i troncals que donen sentit a la Federació i és una part importantíssima en el dia a dia de l'oficina. Per exemple, en l'any 2018 es van programar un centenar d'activitats entre cursos, tallers, sessions de Filmoteca o cinefòrums. I, el més sorprenent, es que un gran número d'aquestes activitats no han estat programats per cineclubs.

El taller va anar a càrrec de l'actor i dinamitzador del nostre planter Artur Díaz, i va finalitzar amb el rodatge d'un petit curtmetratge utilitzant algunes de les primitives (i efectives) tècniques d'efectes especials que feia servir Segundo de Chomón.

Amb aquesta filmació, i posterior projecció gràcies a una edició exprés per part de l'Artur, els que encara quedàvem ens vam anar acomiadant, amb el compromís de tornar-nos a trobar, com a molt tard, el proper mes de juny a Valls, on tindrà lloc les XV Jornades del Cineclubisme Català.

La jornada d'activitats del dia va acabar en la cloenda del Festival Memorimage, que va tenir lloc al Teatre Bartrina de Reus.

Les jornades es realitzen amb la col·laboració de